Nieuws

Van 45 naar 26 modellen, naar gezond PSA

Van 45 naar 26 modellen, naar gezond PSA

Peugeot, Citroën en DS als drie op zichzelf staande automerken en in totaal 40 procent minder modellen in de showroom, dat is volgens CEO Carlos Tavares nodig om PSA weer gezond te krijgen.

Doordat het Franse autoconcern PSA Peugeot Citroën grotendeels afhankelijk is van de Europese automarkt is deze de laatste jaren extra hard getroffen als gevolg van de crisis. Onder het mom van ‘spreid je winkansen’ is Carlos Tavares daarom zijn focus meer gaan verleggen naar de wereldmarkt. Dit deed de topman uit de doeken tijdens een officiële presentatie over PSA’s nieuwe strategie voor de komende jaren.

DS wordt premiummerk
Een van de tactieken om weer gezond te worden is het dumpen van bijna de helft van het leveringsprogramma. Tegen 2020 zullen er namelijk nog maar 26 verschillende modellen in de PSA-showrooms staan. Momenteel zijn er dat er 45.
Bijzonder is ook de mededeling dat de op luxe en lifestyle gerichte DS-modellen van Citroën geheel op hun eigen benen moeten leren staan. DS zal op meerdere plekken ter wereld een zelfstandig ‘premiummerk’ worden. Een stap die Citroën in China al had genomen.

Dongfeng
Over China gesproken. Dat gigantische land zal sowieso een grote rol gaan spelen in het weer financieel gezond worden van PSA. Een deel van het geld dat nodig wordt geacht om de ingezette nieuwe strategie vorm te geven komt notabene van het Chinese Dongfeng waarmee PSA een joint-venture heeft. Daarnaast doet de Franse overheid een stevige duit in het zakje. Beide partijen steken maar liefst 1,5 miljard euro in het project, ieders in ruil voor 14 procent van PSA’s aandelen.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken