De nieuwe S-klasse Coupé is stijlvol, luxueus en elegant, maar toch ook vooral erg imposant. Het summum aan tweedeurs luxe van Mercedes-Benz is nu echter nóg imponerender door ingrijpen van performancedochter AMG. Het resultaat is de brute Mercedes S 63 AMG Coupé. En die is slechts een begin...
De Mercedes S 63 AMG Coupé krijgt de
bekende dubbel-geblazen 5.5 liter V8 onder de kap, die we al kennen van de
S 63 AMG Limousine en de
E 63 AMG. Power te over en de prestaties
liegen er dan ook niet om: 585 pk en 900 Nm onder je rechtervoet, wat zelfs voorin een koets van 1.995 kilogram enorm veel is. Indrukwekkende sprintcijfers bewijzen dat, waarbij de koper de keus heeft uit in 4,3 of in 3,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h knallen. Opmerkelijk genoeg behoort de 'langzaamste' sprinttijd bij de achterwielaandreven-variant en de snelste bij de doorgaanse zwaardere 4Matic-uitvoering. Hoe dan ook, dit zijn
Lamborghini Gallardo-prestaties in een luxe sloep
waarin je baadt in weelde.
Overvloed aan luxe
Die weelde bestaat zoals je van Mercedes
kunt verwachten uit de nieuwste innovaties op zowel luxe- als
veiligheidsgebied. Het Magic Body Control is verkrijgbaar op de S 63 AMG met achterwielaandrijving, dat ervoor kan
zorgen dat de pijlsnelle S-Coupé in een snelle bocht niet meer dan 2,5 graden overhelt en zo mens en machine optimaal op zijn plek houdt. Wie voor de 4Matic kiest, krijgt
standaard Airmatic-luchtvering. Afhankelijk van de omstandigheden
en de rijstijl van de bestuurder stelt de S 63 AMG Coupé zijn luchtvering af, om de
wendbaarheid en dynamiek optimaal te houden. Maar binnenin is het eigenlijk sowieso goed vertoeven, waarbij onder andere talloze rijassistentiesystemen en nieuw ontwikkelde AMG-sportstoelen je zoveel mogelijk onbewogen laten.
Uiterlijk vertoon
Aan de buitenkant siert natuurlijk het welbekende
AMG-pakket. Potige bumpers, de kenmerkende en nog altijd erg sierlijke
uitlaatpijpen, maar ook 19 of optioneel 20 inch grote wielen; ze zijn allemaal weer
van de partij. Ook een keramisch remsysteem van de huistuner uit Affalterbach is leverbaar, weliswaar tegen meerprijs. Auditief vertoon is dan weer bereikbaar met een kleppensysteem in het uitlaattraject. In de Comfort-stand zijn die normaliter gesloten en blijft het beschaafd, maar wanneer de Sport-stand
wordt ingeschakeld openen de kleppen zich en kan de ganse buurt zich opmaken voor onvervalst V8-gebulder.
Edition 1
Inmiddels naar goede traditie is de lancering van een Edition 1, een speciaal, extra rijk uitgerust introductiemodel die een jaar in de brochure te vinden valt. Ten opzichte van de normale S 63 AMG's onderscheidt deze zich aan de hand van heuse Swarowski-kristallen in de LED-koplampen en het Exclusive-interieurpakket. Verder is zacht nappaleer troef in het interieur en om aan te tonen dat je in de exclusieve Edition 1 rijdt zijn er her en der speciale logo’s aangebracht.
S 65 AMG in juli
Op 18 april beleeft de Mercedes S 63 AMG
Coupé zijn internationale debuut op de New York International Auto
Show. Dan is hij echter al 11 dagen te verkrijgen, want op 7 april gaat de S 63
Coupé 4Matic in de verkoop. Op 14 juli volgt de achterwielaangedreven-variant en dan
introduceert Mercedes meteen de kers op de AMG-taart, de S 65 AMG met V12-BiTurbo.