Is het gerenommeerde designhuis Italdesign-Giugiaro het (tekenen) verleerd?! Je zou het haast menen. Want na de wrang ontvangen Parcour en Audi Nanuk quattro is de nu gepresenteerde Clipper een al evenzo weinig sensationele conceptcar.
Italdesign doet er zelf heel
hoogdravend over, maar de Clipper bevat eigenlijk niets wereldschokkends. Ja,
het is een een MPV die gezien z'n lengte van dik vier meter en breedte van
bijna twee meter behoorlijk rechthoekig is, maar of dat nu zo bijzonder is? Ook de stoelopstelling
van 2+2+2 is nu niet bepaald iets om over naar huis te schrijven en dat geldt eigenlijk
voor het gehele interieur. Sterker, de Giugiaro Clipper, vernoemd naar de snelle,
luxe schepen die rond begin 20ste eeuw over de wereldzeeën vaarden, wekt de
indruk al in de showroom te kunnen staan. Dat getuigt weliswaar van raffinement, maar is dat het
eerste denkbeeld dat je hebt bij een onthulling van het designhuis dat
verantwoordelijk is geweest voor auto’s als de BMW M1, DeLorean
DMC-12 en Maserati 3200 GT? De Clipper is zowaar nogal saai.
Vier veugeldeuren
Wat wel bijzonder is zijn de vier
afzonderlijke vleugeldeuren. Een B-stijl kon daardoor ontbreken wat de instap
naar het riante en met talloze high-res schermen bedeelde interieur
vergemakkelijkt. Modern is de Clipper ook onder zijn ruim bemeten koets, want
daar gaan twee krachtige elektromotoren schuil, eentje die de vooras aandrijft
en eentje, die ook achterin ligt, die de achterwielen aanstuurt. Beide
elektromotoren zijn elk 150 pk sterk en kunnen de Clipper een knappe
topsnelheid van 204 km/h geven. Ook de actieradius mag er zijn, want die
bedraagt volgens het designhuis, dat al weer enige tijd geleden geheel door de
Volkswagen Groep werd ingelijfd, een bruikbare 540 kilometer. Dat is meer dan
de veel aerodynamischere Tesla Model S.