Vanaf 2015 zal Nissan haar modellen optioneel gaan leveren met een digitale binnenspiegel. En dat heeft behoorlijk wat praktische voordelen voor jou als gebruiker, maar zeker ook voor auto-ontwerpers.
De digitale binnenspiegel is zo’n uitvinding die je al aanvoelde komen, maar
niet direct de voordelen van in zag. Totdat Nissan doodleuk meedeelt dat ze het
eind dit jaar in Japan en volgend jaar in de gehele wereld als optie op haar
modellen gaan leveren. En daarbij even haarfijn uitleggen wat de grote
voordelen dan wel niet zijn.
Beter zicht
Een ding herken je meteen: er zit een lang persoon op de achterbank en die
ontneemt je het meeste zicht in je binnenspiegel. Bij een digitaal exemplaar
heb je daar geen last meer van. Nissan monteert dan immers een camera achterop
de auto die zijn beeld doorstuurt naar het scherm dat dienstdoet als
binnenspiegel. Een echte spiegel is het daarmee immers niet meer, het wordt
gewoon een beeldscherm in de vorm van een spiegel. Daarnaast laat Nissan weten
dat je een veel bredere kijkhoek kunt tonen die dode hoeken kan doen verdwijnen
en dat auto-ontwerpers minder rekening hoeven te gaan houden met het formaat en
de vorm van een achterruit. Dat levert veel meer vrijheid en hopelijk
creativiteit op.
Snelle ontwikkeling
De kans is groot dat de digitale binnenspiegel over een aantal jaren gemeengoed
gaat worden. Audi presenteerde het concept op de R8 e-tron en R18 TDI en nu al
maakt Nissan bekend het in productie te nemen. Dat is een heel snelle
ontwikkeling die vermoedelijk door veel fabrikanten gevolgd zal gaan worden.