Volkswagen is een waar crossover-offensief gestart. De T-Roc geeft daarbij blijk van het volgende wapenfeit. De in Genève debuterende driedeurs crossover zal de strijd aan moeten gaan in het segment waar momenteel de Nissan Juke, Renault Captur en Opel Mokka de dienst uitmaken. En ondanks dat deze T-Roc een conceptcar is lijkt Volkswagen toch al een heel eind op weg met de ontwikkeling.
Met de
CrossBlue en
CrossBlue Coupé gaf Volkswagen ons een indruk van hoe zij
denken over een SUV voor de Amerikaanse en Chinese markt. Een maatje te groot
voor ons dus. De later gepresenteerde
Taigun richt zich juist weer op het
allerkleinste segment en daarmee op opkomende markten en gedeeltelijk ook de ‘urban
jungle’. En dan zien we dat er nog een gat is. Het immens populaire B-segment
wordt door Volkswagen succesvol bestreden met de Polo, maar een crossover van
dat formaat ontbreekt er nog. En daar moet deze T-Roc zich voor klaar gaan
maken.
De T-Roc kent een lengte van 4.179
mm, een breedte van 1.813 mm en is 1.501 mm hoog. Hij is daarmee net iets
groter dan een Golf en daarmee een perfecte concurrent voor de genoemde
compacte crossovers die een gelijke maatvoering kennen. Het interieur biedt
plaats aan vier personen die optimaal kunnen genieten van de omgeving dankzij
twee uitneembare (carbon) dakpanelen. Deze kunnen vervolgens in de kofferbak
worden opgeborgen wat de T-Roc tot een soort van targa maakt. Nice!
Street, Offroad en Snow
Volkswagen claimt relatief korte overhangen aan de voor- en achterzijde en ook
de naam T-Roc doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een auto die zich
moet kunnen redden op oneffen ondergronden. De laatste (vijfde) generatie van
Volkswagen’s 4Motion-systeem verdeelt de aandrijfkrachten over de vier wielen
en reageert afhankelijk van de ingestelde rijmodus. Daarover gesproken, wie
kiest voor ‘Street’, ‘Offroad’ of ‘Snow’ zal in zijn geheel merken dat de auto
anders reageert. Niet alleen het 4Motion-systeem, maar ook de
DSG-versnellingsbak en de elektronische hulpmiddelen passen zich aan. Daar komt
nog bij dat het volledig digitale instrumentarium – zoals Audi dat in de nieuwe
TT levert – zich aanpast aan de omstandigheden. Zo wordt de snelheidsmeter
bijvoorbeeld in een schaal van 0 tot 80 km/h getoond wanneer je kiest voor
‘Offroad’.
Designevolutie
Het designteam van Volkswagen, onder leiding van Walter de Silva en Klaus
Bisschof, mocht zich met de T-Roc meteen buigen over een verdere evolutie van
het typische Volkswagen-design. En eerlijk is eerlijk, dat is een stuk
aansprekender dan de CrossBlue’s en de Taigun. De T-Roc heeft veel wulpsere
vormen, dik aangezette wielkasten en ook bumperwerk dat vooral stoer overkomt.
Opvallend zijn de grote ronde koplampunits zoals we die bijvoorbeeld ook bij de
Nissan Juke terugzien. Bij de T-Roc hebben ze een dubbele functie. Ze herbergen
niet alleen de lichtunits, uiteraard voorzien van LED’s, maar er zijn ook
camera’s in geïnstalleerd. Deze draaien mee met de koplampen en laten hun beelden
zien op de tablet die Volkswagen aan boord van de crossover heeft gemonteerd.
Het moet terreinrijden vereenvoudigen aldus de fabrikant.
TDI-kracht
De Blue-Splash metallic gespoten
Volkswagen T-Roc zoals die in Genève voor het eerst aan de wereld wordt getoond
wordt aangedreven door een 184 pk en 380 Nm sterke 2.0 liter TDI-motor.
Gekoppeld aan de 7-traps DSG-bak moet dat resulteren in een sprint naar 100
km/h in 6,9 seconden, een topsnelheid van 210 km/h en een gemiddeld verbruik van
meer dan 1 op 20. Aangezien de T-Roc is gebouwd op het modulaire MQB-platform
zal bij zijn marktintroductie – vermoedelijk in 2016 – de keuze zeer uitgebreid
zijn.