Touringcarversies van productiewagens, wij houden er van. De sport is door de jaren heen echter onderhevig geweest aan flinke innovaties op technisch gebied. Om bij de tijd te blijven komt Honda nu met hun Civic voor het 2014 World Touring Car Championship.
De grootste verandering
die het deelnemersveld van de touringcar-kampioenschappen door de tijd
meegemaakt heeft is de hoeveelheid downforce en grip die de auto’s bezitten.
Wijde, lage bodykits en gigantische vleugels laten de bolides aan het wegdek
plakken alsof het F1-auto's zijn. Je zou denken dat het een grote verbetering is, maar het komt niet
zonder kritiek. Liefhebbers missen een stuk emotie in de sport die er vroeger
wel was. De wagens zijn eigenlijk te goed geworden.
Grip, grip en nog eens
grip
De kritiek weerhoudt
Honda er uiteraard niet van om haar nieuwe Civic voor het nieuwe WTCC-seizoen klaar te stomen.
Op het Aragon circuit in Spanje werden afgelopen week de eerste openbare testen uitgevoerd met een gecamoufleerde bolide.
De bodykit is zowaar nog breder en lager geworden, en de achtervleugel doet er
een schepje bovenop. De uitgeklopte wielkasten herbergen wielen die
voornamelijk aan de achterkant een flink negatief camber hebben. Grip, grip en nog eens grip!
Voorbode voor de Type-R
Voor Honda is de deelname aan het WTCC er eentje met een achterliggende reden. De
Honda Civic Type-R staat namelijk voor een onthulling in 2015 gepland. Een knallende deelname aan
het WTCC van dit jaar is dan een goede voorbode voor die ultieme - straatlegale
- Civic. Een slim marketingtrucje dat ze in 2012 al eens toepasten voor het
huidige model.
Titelprolongatie
De Civic zal zijn works-races
rijden onder de vlag van het ‘Castrol Honda World Touring Car Team’ en zal
bestuurd worden door twee coureurs van het J.A.S. Motorsport Team, Gabriele Tarquini en Tiago Monteiro. Private
teams Zengő
Motorsport en Proteam Racing sturen hun Civics op hun beurt de baan op bestuurd
door, respectievelijk, Norbert Michelisz en Mehdi Bennani. Honda heeft in het
afgelopen seizoen vier keer de winst gepakt in het WTCC, en gaat aankomend
seizoen uiteraard voor de titel. De Japanners willen namelijk zowel de
prijs voor beste autofabrikant als de prijs voor beste coureur winnen. Of ze
dat gaan halen is de vraag, rallylegende Sébastien Loeb gaat
namelijk
voor Citroën de circuits op.