Nieuws

Dit zijn de troeven van de nieuwe Audi R18 e-tron

Zijn naam is ongewijzigd, maar de techniek volledig nieuw. In 2014 gaat Audi met deze R18 e-tron de concurrentie met Porsche en Toyota aan in het FIA World Endurance Championship (WEC) waarbij de 24 Uren van Le Mans uiteraard weer tot het hoogtepunt moet behoren. Wat is er nieuw aan de R18 e-tron om dat te bewerkstelligen. Een overzicht.

Gewicht

Gewicht

Om het gewicht van 915 tot 870 kg te reduceren werd elk onderdeeltje opnieuw onder de loep genomen. De krachtige en agressieve kleurstelling ligt - in positieve zin - zwaar op het netvlies, maar het is een lichtgewicht in optima forma.

Verbruik

Verbruik

De R18 e-tron gebruikt tot 30 procent minder brandstof dan zijn voorganger. Dat alles om de nieuwe FIA-regels voor het komend seizoen - waar efficiënte een belangrijke rol speelt - de baas te zijn. En bovendien, minder tanken is meer rijden!

Aerodynamica

Aerodynamica

Een grotere cockpit en meer hoogte zijn een eis van de FIA. Om de aerodynamica toch te kunnen verbeteren werd de auto 10 cm smaller. De nieuwe voorvleugel maakt daar een belangrijk onderdeel van uit.

2x hybride

2x hybride

Met twee hybridesystemen - één om hitte om te zetten in energie en één om kinetische energie terug te winnen - is dit de meest zuinige auto waarmee Audi ooit het circuit betrad. Hij heeft daarmee voor het eerst twee hybridesystemen aan boord.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken