Nieuws

Europa wil autotests aan banden leggen

Europa wil autotests aan banden leggen

Het Europees Parlement beslist vandaag of er eerlijke, gelijkwaardige tests ingevoerd moeten worden die het verbruik en de uitstoot van auto’s meten. Nu worden die tests nog uitgevoerd onder ideale omstandigheden, waardoor de uitkomsten vaak onbetrouwbaar uitpakken.

Recentelijk viel het ons ook al op bij de test van de Volkswagen Jetta Hybrid: het verbruik dat fabrikanten opgeven ligt eigenlijk niet in de buurt van het praktijkverbruik. In theorie zou de middenklasser een verbruik hebben van 4,1 l/100 km, wij kwamen in onze testperiode op 6,5 l/100 km. De Jetta Hybrid is hierin overigens geen uitzondering, het merendeel van de fabrikanten kampt met dit probleem.

50%
Judith Merkies van de PvdA vond het tijd de Europese Commissie tot erkenning te dwingen dat de tests niet kloppen. ‘We worden gewoon belazerd waar we bij staan’, aldus Merkies in het AD. In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de European Climate Foundation deed TNO onderzoek naar het praktijkverbruik van auto’s. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat in sommige gevallen auto’s tot wel 50% meer verbruikten dan de fabrikant opgeeft. Onder meer de Ford Focus en Fiesta, Volkswagen Polo en de Renault Mégane hebben te maken met dit probleem. De Europese Commissie wil zodoende de regels voor deze metingen aanscherpen om de consument eerlijkere informatie te verschaffen.

95 g/km
Niet alleen voor de consument is het van belang dat de regels aangescherpt worden. Ook het beleid van de Europese Unie, dat er op gericht is om de uitstoot van CO2 terug te dringen tot 95 g/km, is gebaat bij eerlijkere uitkomsten. We houden jullie op de hoogte!

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken