Vooruitblik: Volkswagen Passat van 2015

We kunnen hoog of laag blijven springen, Volkswagen zal waarschijnlijk wel altijd behoudend te werk gaan. Ook de volgende generatie Passat en Passat Variant zullen optisch niet grondig worden veranderd. Onderhuids is er groter nieuws. Een vooruitblik.
CrossBlue
Volkswagen-kopers zijn conventioneel, en zolang zij dat zijn zal Volkswagen ook conservatief blijven. Verwacht dus niet dat het design van de nieuwe Passat rare sprongen maakt. Hoewel het verschil groter zal zijn dan tussen de zesde en de huidige, zevende generatie, zal de ditmaal wel complete nieuwe achtste generatie onmiddellijk herkenbaar zijn als Passat. Het onderscheid tussen zijn voorgangers zit ‘em vooral in de gewijzigde proporties en stijldetails. Net zoals bij de Golf VII dus.
Voor het vormgeving van het front (en delen van het interieur) heeft Volkswagen met een schuin oog naar de CrossBlue Concept gekeken. Grote koplampen, een brede, uitgesproken grille en relatief veel zwarte oppervlakken moeten de Passat wat meer karakter geven. Aan de achterzijde zullen de lichtunits nog weer wat meer geknepen zijn, een trend die onlangs door de auto-industrie is ingezet, mede omdat nieuwe lichttechnieken die mogelijkheid nu kunnen bieden. Voor franje moet je echter nog steeds ergens anders dan bij Volkswagen zijn.
Groter en lichter
Een ongeschreven regel in de auto-industrie is dat iedere model weer wat groter en ruimer wordt dan zijn voorganger, zo ook de Passat. Zo’n lel als zijn neef, de Skoda Superb, zal hij vermoedelijk niet worden, maar evenwel niet veel minder ruim van binnen. Volkswagen’s modernste MQB-platform waarop de toekomstige Passat komt te staan kent namelijk een efficiëntere lay-out. Tevens bespaart het gewicht. Zo zal de Passat tussen 50 en 80 kg afslanken.
Stuk zuiniger
De grootste bijdrage aan een lager brandstofverbruik zullen de aandrijflijnen leveren. Cilinderuitschakeling, start/stop- en regeneratiesystemen en onder andere spaarzame transmissies zorgen ervoor dat er een stuk verder op een tank gereden kan worden. TSI’s en TDI’s zullen opnieuw het motorpalet domineren, met als nieuwkomer een plug-in hybride. Afhankelijk van de gemiddelde uitstoot en de vraagprijs zal met name dit model interessant zijn voor Nederland. Verwacht echter niet dat de nieuwe Passat goedkoper in de prijslijst komt te staan ondanks lagere uitstootwaarden. In plaats daarvan rust Volkswagen de auto standaard rijker uit.