Nieuws

Techniek XL1 in Volkswagen up! hybrid

Techniek XL1 in Volkswagen up! hybrid

Er komt een Volkswagen up! hybrid die gaat gebruikmaken van de techniek van de XL1. Daarmee zal de up! hybride net als de XL1 in staat moeten zijn een verbruik van rond de 1 liter per 100 km te scoren.

Met de presentatie van de XL1 liet Volkswagen ons kennis maken met meer dan alleen een super zuinige en zeer bijzondere auto. De techniek blijkt namelijk niet puur ontwikkeld voor deze XL1, maar zal ook worden toegepast in de up! die Volkswagen gaat leveren als hybride.

1.000 kg
De verwachting is dat de up! hybrid ongeveer 1.000 kg zal gaan wegen en is daarmee 200 kg zwaarder dan de XL1. Daarnaast zal uiteraard de luchtweerstand minder gunstig zijn en zodoende niet net zo zuinig kunnen zijn als de XL1. Toch verwacht het Britse Autocar dat de up! hybrid er wel heel dicht bij in de buurt kan komen.

Diesel-hybride
Zoals gezegd zal de techniek van de up! hybrid overeenkomen met dat in de XL1. Dat betekent een 48 pk sterke 0.8 liter TDI-motor gekoppeld aan een 27 pk sterke elektromotor die samen goed zijn voor een gecombineerde output van 69 pk en 120 Nm. Met een puur elektrische actieradius van 50 km zal vooral in stedelijk gebied zeer schoon gereden kunnen worden. Maar goed, dat zullen we pas over ongeveer anderhalf jaar weten. Eerder zal Volkswagen de auto nog niet presenteren.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Techniek XL1 in Volkswagen up! hybrid
Redactie
Door Redactie

Zoeken