Volkswagen Golf GTI: sneller en zuiniger

De nieuwe Golf wordt in Parijs meteen in zijn GTI-pak gehesen. Het betreft volgens de Duitsers nog een studiemodel, maar wij weten wel beter. Op een aantal kleine details na zal de Golf GTI volgend jaar ongewijzigd de showroom binnen rijden.
Nostalgie
Aan de binnenzijde combineert de GTI nostalgie met de snufjes die ook op de andere varianten te vinden zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld een navigatiesysteem met aanraakgevoelig scherm. Maar unieke features zijn er ook. Kijk bijvoorbeeld maar naar het afgeplatte stuurwiel, de golfbal-achtige versnellingspookknop en natuurlijk de geruite Jacky-bekleding.
Zuinig
Zoals altijd bij een GTI worden de voorwielen flink aan het werk gezet. De herziene tweeliter turbomotor beschikt over 220 pk en 350 Nm. Een optioneel pakket gooit er nog eens 10 pk bovenop. Al die kracht gaat via een handbediende zesbak of een automaat met dubbele koppeling met evenveel verzetten naar de voortrein. Een sprintje naar 100 km/h trekken kan in 6,6 tellen. Grootste vooruitgang is geboekt qua verbruik, mede mogelijk gemaakt door het lagere gewicht van de Golf VII in het algemeen. Volkswagen belooft voor de GTI Concept een gemiddelde van 6,0 liter benzine per 100 kilometer. Dat betekent een verbetering van 1,3 liter of 18% zuiniger ten opzichte van z’n voorganger.