Tests

BMW 1-serie maakt BMW-rijden betaalbaar(der)

BMW 1-serie maakt BMW-rijden betaalbaar(der)

BMW betreedt een compleet nieuw segment met de 1-serie. De 1-serie is de kleinste en goedkoopste BMW maar straalt uit als een echte BMW. BMW zet de 1-serie in de markt als een unieke auto die z’n geld dubbel en dwars waard is. Is dat ook echt zo?

In de loop der jaren is de 3-serie elke keer iets gegroeid. Hij werd langer, breder en hoger waardoor er ruimte ontstond onder de 3-serie. Doordat MG-Rover onder BMW viel was afgesproken dat deze ruimte opgevuld zou worden door Rover. Rover is echter niet meer van BMW en daarom is besloten om het gat zelf op te vullen. Het segment bestond al (Alfa 147, Audi A3) maar nu het model van BMW nog. Het resultaat staat hier voor onze neus: de BMW 1-serie.

Snelle diesel
Op uitnodiging van BMW hebben we alvast kunnen rijden met de 1-serie, en wel met de 120d. Deze diesel met een inhoud van 2.0 liter, een vermogen van 163 pk en een koppel van 340 Nm bij 2.000 tpm is een topdiesel. Starten gaat met een druk op de startknop en de motor loopt met name als ‘ie warm is lekker soepel en stil. Ook bij snel accelereren of op hoge snelheden is de motor relatief rustig. Dat het een diesel is staat buiten twijfel maar storend is het niet. Dat de motor krachtig is blijkt wel uit de cijfers. Met z’n 340 Nm koppel heb je nooit te kort om snel in te halen of krachtig op te trekken. De prestaties liegen er dan ook niet om want in 7,9 seconden sprint de 120d naar 100 km/h.

Direct en sportief rij-gedrag
De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak die lekker soepel en trefzeker schakelt. Bij het afremmen bijten de klauwen gretig in de schijven en sta je binnen luttele ogenblikken tot stilstand. De wegligging van de 1-serie is prima in orde. Snel genomen bochten zijn geen enkel probleem en je hebt niet snel het gevoel dat de 1-serie wil uitbreken. Hij helt nauwelijks over in bochten en stuurt lekker direct. BMW heeft er alles aan gedaan om de 1-serie een gewichtsverdeling van 50/50 mee te kunnen geven. Door gebruik te maken van lichte materialen aan de voorzijde en de aandrijving op de achterwielen is het gewicht ideaal verdeeld. Ook de achterwielaandrijving draagt bij aan het prettige (en leuke) rijden. Doordat sturen en aandrijving gescheiden zijn heb je geen hinder van vermogen op je sturende wielen. Met name bij snel optrekken is dat te merken. Al met al is de 1-serie sportief en zelfs een beetje hard geveerd. Dat is voor sportievere rijders in het voordeel maar voor mensen die puur voor comfort gaan een nadeel. Op slecht wegdek merk je dat de 1-serie wat harder is geveerd dan je zou verwachten en dwarsriggels op bijvoorbeeld snelwegen komen voelbaar door in het interieur.

Ontwerp
De 1-serie ziet er bijzonder uit en dat is naar onze mening ook z’n kracht wat uitstraling beteft. Hoeveel commentaar heeft de 7-serie en later ook de 5-serie wel niet gehad? Nu vliegen met name de 5-series de showrooms uit. Ook de 1-serie is wennen, hij heeft een toch wel bijzonder ontwerp maar dat zal later in z’n voordeel zijn, want snel vervelen doet het niet.

Weinig ruimte achterin
Het interieur is herkenbaar BMW: strak, zakelijk en met een perfecte ergonomie. Naar wens is een verbeterde versie van iDrive leverbaar op de 1-serie. En al is dit systeem in bediening toch nog wennen, het ziet er erg netjes uit en werkt gewoon prima. Voorin is het interieur behoorlijk ruim maar achterin is het even inschikken. Met een lange bestuurder en voorpassagier heeft een volwassene achterin weinig beenruimte en ook de hoofdruimte is niet om over naar huis te schrijven. Ook de hoge middentunnel achterin, wat een nadeel van achterwielaandrijving is, neemt veel ruimte in beslag. Toch heeft de 1-serie de grootste wielbasis (2.660 mm) in zijn klasse en dat is voorin goed te merken. Stoel en stuur zijn perfect in te stellen en ook voor lange mensen is het geen probleem om een goede zitpositie te vinden.

Zeer rijk uitgerust
BMW heeft met de 1-serie niet zomaar een auto op de markt gezet. Het is een echte BMW. De bodemgroep van de 1-serie is volledig nieuw ontwikkeld en zelfs klaargemaakt voor vierwielaandrijving. Het is tevens de basis voor de nieuwe 3-serie die maart volgend jaar zal worden gepresenteerd. Bovendien is de 1-serie volgestopt met innovaties zoals standaard run flat banden, iDrive, Valvetronic, DSC en Brake Force Display (tweefasen remlicht). Waar de 1-serie verder als echte BMW aan te herkennen is, is de hoge kwaliteit van de materialen, de afwerking, een perfecte wegligging (rijdersauto) en niet te vergeten de achterwielaandrijving en motor in de lengterichting. Om het verhaal compleet te maken is de standaarduitrusting niet kinderachtig. Zaken als ABS met Cornering Brake Control, DSC III, run flat banden, diverse airbags waaronder hoofdairbags voor de achterpassagiers, centrale vergrendeling op afstand, op afstand openen van de achterklep, elektrische ramen voor, bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar, getint glas, lichtmetalen velgen (16 inch) en een microfilter wat zorgt voor schone lucht in het interieur.

Conclusie
BMW zet de 1-serie in de markt als ‘Premium Branding’. Heel plat gezegd komt dat er vaak op neer dat je betaald voor een naam zonder dat je veel extra krijgt. Bij BMW ligt dat anders. De 1-serie is met een vanafprijs van € 24.950,- bepaald niet goedkoop maar voor dat geld heb je wel heel veel auto. Allereerst heb je een rijke standaarduitrusting, is er een indrukwekkende optielijst, zijn er geweldige motoren leverbaar en rijd de 1-serie bijzonder goed. Wat zeker niet onopvallend in het segment van de 1-serie is, is de achterwielaandrijving en de motor die in de lengterichting ligt. En wat te denken van de 50/50 gewichtsverdeling? Om terug te komen op de vraag of de 1-serie z’n geld waar is valt volmondig te antwoorden: ‘Ja!’.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
BMW 1-serie maakt BMW-rijden betaalbaar(der)
BMW 1-serie maakt BMW-rijden betaalbaar(der)
BMW 1-serie maakt BMW-rijden betaalbaar(der)
BMW 1-serie maakt BMW-rijden betaalbaar(der)
BMW 1-serie maakt BMW-rijden betaalbaar(der)
BMW 1-serie maakt BMW-rijden betaalbaar(der)
BMW 1-serie maakt BMW-rijden betaalbaar(der)
BMW 1-serie maakt BMW-rijden betaalbaar(der)
BMW 1-serie maakt BMW-rijden betaalbaar(der)
Redactie
Door Redactie

Zoeken