Volkswagen Tiguan zet voorsprong op scherp

In vier jaar tijd verkocht Volkswagen wereldwijd maar liefst 600.000 Tiguan’s. Een resultaat dat ver boven de verwachting van de fabrikant lag. Na de Golf, Polo en Passat is de Tiguan zodoende het vierde belangrijkste model van de Wolfsburgers. En die positie maakt de Tiguan van grote waarde voor Volkswagen. Een topconditie is dan ook een vereiste.

Volkswagen was laat met de Tiguan. Op het moment dat vooral de Aziatische concurrentie (Hyundai, Kia, Nissan) zich al volop in het segment had genesteld stelden de Duitsers de Tiguan voor. En met succes. Ze hebben goed kunnen kijken naar de concurrentie en bouwden producttechnisch een behoorlijke voorsprong op. Moderne motoren, een gelikt uiterlijk en een hoog afwerkingsniveau deed de Tiguan meteen boven de concurrentie uitsteken. Weliswaar met een bijbehorend prijskaartje, maar dankzij de evenzo hoge restwaarde een prima investering. Nu de concurrentie uit voornamelijk Korea ook niet stil heeft gezeten moet Volkswagen scherp blijven. De Kia Sportage en Hyundai ix35 zijn verdraaid goede auto’s geworden waardoor Volkswagen er nog een schepje bovenop moest doen. En dat is met de facelift gebeurd.

Broertje van de Touareg
Verrassend is de facelift niet. Volkswagen borduurt er immers mee voort op het nieuwe design-DNA. Ingrijpend is het wel. Het gehele front is vernieuwd waarbij koplampen, motorkap, grille en voorbumper opnieuw werden getekend. En het mag gezegd worden: het staat ‘em goed. Aan de achterzijde zijn de wijzigingen minimaal: nieuwe luchtunits en een strak getrokken bumper bepalen het beeld en doen de Tiguan sterk aan zijn grote broer, de Touareg denken. Sterker nog, er bekruipt ons echt het gevoel dat de Tiguan meer dan ooit het broertje van de Touareg geworden is. En dat is louter positief bedoeld.

On- en offroad
Net als voorheen levert Volkswagen de Tiguan in twee verschillende smaken: één voor de asfalttijgers onder ons en één voor wie ook off-road zijn mannetje wil staan. Want ja, ze bestaan echt nog, mensen die een SUV kopen waarvoor deze oorspronkelijk ontwikkeld is. In Nederland weliswaar amper, slechts 1% van onze landgenoten koos voor de offroad-versie, maar in bijvoorbeeld de Alpenlanden is het zeer populair. Kort gezegd kan deze ‘ruige’ uitvoering net even iets meer. De aanrijhoek bedraagt 28 graden (10 graden meer dan de standaard versie) en bovendien is de onderzijde van de auto beschermd tegen bijvoorbeeld stenen en boomstronken. Visueel is het model te herkennen aan de compleet andere voorbumper welke veel minder diep is doorgetrokken. Uiteraard is de offroad-variant (leverbaar in de uitvoeringen Track & Field en Track & Style) standaard voorzien van 4Motion-vierwielaandrijving waarbij standaard 90% van de kracht richting de voorwielen gaat en 10% naar de achterwielen. Indien de situatie het vereist wordt de kracht naar de achterwielen geleidt. De noodzaak is niet groot vinden veel Nederlandse consumenten, slechts 10% van de Tiguan’s wordt immers met 4Motion afgeleverd. Wie toch net dat beetje extra actieve veiligheid wenst in bijvoorbeeld de sneeuw of het trekken van een aanhanger of caravan kan rekenen op beproefde techniek.

Dashboard
De voorwielaangedreven Tiguan is dus het meest populair in Nederland. Qua motor gaat dat op voor de 1.4 TSI met 160 pk. Die vormt samen met een 122 pk sterke variant van die motor en de 180 en 211 pk sterke 2.0 TSI het benzinegamma. Ruim 80% van de verkopen wordt door de benzinemotor vertegenwoordigd dus aangekomen in München, alwaar wij de sleutels van de vernieuwde Tiguan in ontvangst mogen nemen, gaan we dan ook op stap met een benzine Tiguan: de 180 pk sterke 2.0 liter viercilinder TSI-motor om precies te zijn. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het starten van de motor kan voortaan met een druk op de knop geschieden en dankzij het nieuwe start-/stopsysteem schakelt de motor zich bij stilstand automatisch uit. Snel werpen we even een blik op het dashboard waar enkel wat details zijn gewijzigd. Echt fraai vinden wij het niet. Als we de Tiguan dan toch als broertje van de Touareg bestempelen had ‘ie wel iets meer van dat model mee mogen krijgen. Het is echter wel des Volkswagen’s: keurige materialen en een uitstekende ergonomie. Qua ruimte zowel voor als achterin geen reden tot klagen en de kofferbak meet met 470 liter een keurige inhoud.

DCC
We volgen de route die het altijd prettig werkende RNS 510 navigatiesysteem ons aangeeft en rijden via de A9 in zuidelijke richting. Op de Autobahn blijkt de 2.0 liter TSI-motor een uiterst relaxte reisgenoot. Waar je op de snelweg toch veelal een dieselmotor zou prefereren om het hoge koppel, komt de TSI-motor niets tekort. Sterker nog, binnen no-time rijden we 160 km/h. En dat zonder het te merken. De motor is opvallend stil, windgeruis is er amper. Het zijn enkel de banden die zich laten horen. Zo’n 100 km verderop verlaten we de snelweg om binnendoor Oostenrijk in te rijden. De Alpen vormen een prachtig decor en de slingerende bergwegen worden met gemak verslonden. Zoals we het van Volkswagen gewend zijn laat ook de Tiguan zich typeren als een dynamische auto. Niet sportief, maar gewoon heel allround. De besturing is wel wat aan de lichte kant. Dat wordt iets minder wanneer het optionele DCC-systeem op ‘Sport’ wordt gezet en de dempers daarmee iets steviger worden, maar groot is het verschil niet. Überhaupt biedt het systeem weinig meerwaarde. Het onderlinge verschil tussen de standen ‘Normal’, ‘Comfort’ en ‘Sport’ is klein en de standaardvering al een heel prettige mix van deze elementen. Als we even verderop via een smalle bergweg, waarvan deels onverhard, naar 1.500 m hoogte klimmen vertoont de Tiguan nog altijd hetzelfde speelse gemak als op de snelweg. Wat een heerlijke motor!

Kiezen
De meest populaire motor, de 1.4 TSI met 160 pk, pakken we op de terugweg naar München. Verwend door de 180 pk TSI valt die dan wat tegen. Hij heeft simpelweg meer moeite om op snelheid te komen en voor een vlotte tussensprint of inhaalactie op de Autobahn moet er teruggeschakeld worden. Ach, wat klagen we eigenlijk? Wel echt een reden tot klagen heb je met de 122 pk sterke variant van deze motor. Die valt, zeker voor wie veel rijdt en een beetje van snelheid houdt absoluut af. De echte veelrijder zal ongetwijfeld uit het TDI-gamma moeten kiezen. Wij namen de 2.0 TDI met 170 pk mee om zowel bergop- als bergafwaarts een ronde te maken voor onze fotosessie. Het zal niet verbazen dat deze dankzij z’n koppel van 350 Nm onder alle omstandigheden voldoende kracht levert en het blok is bovendien prettig stil. Schakelen doet ‘ie net zo overtuigend als de rest. Gewoon niets mis mee dus.

Uitrusting van hoog niveau
Met het rijgedrag en de verfijnde motoren laat Volkswagen wederom zien een stap hoger op de ladder te staan dan de concurrentie. Qua uitrusting wordt echter de genadeklap uitgedeeld. Volkswagen levert de Tiguan voortaan met nieuwe veiligheidssystemen als Lane Assist, Parking Assist, een systeem dat vermoeidheid registreert en je daarvoor waarschuwt en Dynamic Light Assist waarbij de lichten zich aanpassen zodat voorgangers of tegenliggers niet worden verblind. Boven de 65 km/h schakelt dit systeem automatisch het grootlicht in en past zich dankzij een camerasysteem aan de situatie aan. We hebben het helaas niet kunnen proberen, maar de theorie klinkt overtuigend. Verder zien we nog verkeersbordenherkenning, een achteruitrijcamera, diverse audio- en navigatiesystemen en uiteraard tal van lakkleuren, bekledingsoorten en keuze wat betreft lichtmetaal.

Conclusie
Met de vernieuwde Tiguan kan Volkswagen haar succesvolle modellengamma verder voorzetten. De Tiguan heeft een lekker nieuw smoelwerk gekregen en mag meer dan ooit als volwaardig broertje van de Touareg worden gezien. Het interieur is naar onze mening minder fraai qua vormgeving, maar qua materialen en uitrusting niets dan lof. Het motorengamma biedt voor elk wat wils en vooral de 180 pk sterke TSI-motor kan ons wel bekoren. Tel daar de uitgebreide mogelijkheden qua uitrusting bij op en de Tiguan staat weer ijzersterk.

Vanaf augustus staat de vernieuwde Tiguan bij de dealers. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend maar zullen naar verwachting op hetzelfde niveau liggen als de huidige Tiguan. Dat betekent een vanafprijs van rond de 30 mille.
Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties