Tests

Peugeot 407 moet stoere voorkant waarmaken

Peugeot 407 moet stoere voorkant waarmaken

De Peugeot 407 is een veelbesproken auto, wat met name door z´n uiterlijk (lees: voorkant) komt. Met HDi-dieselmotor is de 407 een heel prettig sturende auto maar toch heeft Peugeot een paar steken laten vallen.

De verwachtingen van de 407 zijn erg hoog gespannen. De 406 blonk uit door prima rij-eigenschappen waarbij comfort en een goede wegligging perfect samengingen. Ook eerder geteste Peugeot’s waaronder de 206 RC en met name de 307 CC blonken uit door hun perfecte onderstellen. Ook de concurrenten in het segment van de 407 zijn niet zomaar auto’s. Neem bijvoorbeeld de Opel Vectra, Ford Mondeo, Volvo S40, Mazda 6 en landgenoten Citroën C5 en Renault Laguna zijn allen sterke zakelijke auto’s. Binnen dit segment is een dieselmotor erg belangrijk en vandaar ook deze 407 met HDi-dieselmotor.
 
Oordeel zelf...
Over het uiterlijk van de 407 zijn al vele discussies geweest. Met name de voorkant valt op en daarbij moet meteen gezegd worden dat het jammer is dat de grille zo simpel is afgewerkt. Er had best wat mooier gaas in mogen zitten dan deze simpele en te grote vierkantjes. De voorkant van de 407 oogt stoer en agressief, wat geheel in tegenstelling is tot de achterkant die veel meer ingetogen is. Van opzij valt op dat de motorkap van de auto erg lang is, wat te maken heeft met de voetgangersveiligheid.
 
Stilte in het interieur
Rijden in de 407 is plezierig. De diesel presteert prima en loopt eenmaal warm heel stil. In het vooronder van ons testexemplaar ligt de 2.0 HDi common-rail dieselmotor met een vermogen van 136 pk en een koppel van 320 Nm. Dat koppel is bij 2.000 tpm beschikbaar. Hou je van stevig doorrijden dan heeft de 2.0 HDi voldoende vermogen en koppel in huis om je een flinke stoot in de rug te geven. Helaas gaat dat soms wel met iets teveel geweld dan je zou willen. Bovendien grijpt de koppeling, met name bij wegrijden vanuit stilstand, erg vaag aan waardoor de motor weleens zomaar af kan slaan. Standaard is deze motor gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Op de snelweg is de 407 zeer stil en dat is ook te danken aan deze zesversnellingsbak. Inhalen in zes is op de snelweg mogelijk maar op B-wegen draait de motor te weinig toeren in z’n zesde versnelling. Een echte snelwegversnelling dus die er ook voor zorgt dat het verbruik behoorlijk wordt teruggedrongen. Wanneer je een beetje regelmatig rijdt en je rechtervoet in bedwang kunt houden is een verbruik van 6,2 liter op 100 km gemakkelijk te realiseren. Het gemiddelde testverbruik komt op 7,4 liter op 100 km terecht en dat is ook netjes aangezien er niet altijd even rustig is gereden.
 
Beetje sportieve wegligging
De wegligging van de 407 is prima in orde. De auto is comfortabel geveerd maar heeft tegelijkertijd ook een prima bochtengedrag. Voor een beetje gooi- en smijtwerk deinst de 407 niet terug en overhellen in de bocht kent ‘ie nauwelijks. De 407 stuurt zeer communicatief en direct wat zelfs een beetje sportief aanvoelt. Wat wel opvalt is dat hij zo af en toe nog weleens wil rollen over de lengte-as. Bij het op- en afrijden van een oprit bijvoorbeeld wil de 407 nogal schommelen en ook op slechte wegen is dat weleens het geval. Ook komt de 407 soms erg ver uit de vering waarna hij hard ‘terugklapt’. Inparkeren zorgt door de slechte markering voor en achter soms voor problemen. Parkeersensoren zijn dan ook aan te raden.
 
Matige afwerking
Het interieur is typisch Peugeot. De gebruikte materialen zien er netjes maar niet heel hoogwaardig uit. Erg jammer is de matige afwerking van het dashboard en de deurpanelen. Met name de verschillende onderdelen waaruit de middenconsole bestaat sluiten niet mooi op elkaar aan. De middenconsole verdiend nog meer commentaar want er zijn zoveel knopjes gemonteerd dat dit enige tijd gewenning vergt en er bovendien wat rommelig uitziet. De bediening van het elektrische raam van de passagier zit op een vreemde, slecht bereikbare plaats. Ook een minpuntje is de boordcomputer die slechts enkele seconden zichtbaar is in de klokkenwinkel en daarna alleen nog maar op het multifunctionele display op de middenconsole. Verder zijn alle bedieningselementen prima te vinden.
 
Weinig ruimte achterin
Voorin is de 407 erg ruim en de instap dik voldoende. Die ruimte wordt met name extra benadrukt door het diepe dashboard en de enorme voorruit. Achterin is dat helaas heel anders. De instap is voldoende maar de zit achterin is (te) krap voor volwassenen, wat met name geldt voor de hoofdruimte. Ook de kofferbak is niet om over naar huis te schrijven want met een inhoud van 407 liter (dat moet toeval zijn!) loopt Peugeot nogal achter op z’n concurrenten en heeft ‘ie zelfs ruim 20 liter minder bagageruimte dan zijn voorloper; de 406. Zowel de ruimte op de achterbank en de relatief kleine kofferruimte zijn allemaal te wijten aan de enorme voorkant van de 407. Er is erg veel aandacht besteed aan voetgangersveiligheid en dat heeft teveel nadelen voor de 407-rijder. Helaas een groot minpunt van de 407 wat voor sommige kopers mogelijk de doorslag zal geven een andere auto aan te schaffen.
 
Hoge veiligheid
Aan de veiligheid heeft Peugeot hard gewerkt. Zoals eerder al genoemd heeft de voetgangersveiligheid veel aandacht gekregen. Natuurlijk hoort bij een moderne auto als deze ook een heel leger aan airbags waaronder zelfs een knie-airbag voor de bestuurder. Standaard wordt de 407 geleverd met ABS, tractiecontrole, ESP, anti-whiplash hoofdsteunen, waarschuwingslampje voor het vergeten van de gordel en ISOFIX-bevestigingspunten.
 
Prijzen
De goedkoopste 407 is de 1.8 16V (117 pk) benzinemotor in de XR-uitvoering voor € 24.000,-. De goedkoopste diesel is de 1.6 16V HDi, tevens in XR-uitvoering, voor € 28.200,-. De door ons gereden 2.0 HDi (136 pk) in XR-uitvoering is de duurste dieselmotor in combinatie met de basisuitvoering voor een bedrag van € 30.400,-. Een paar opties erop en je telt er snel een paar mille bij.
 
Conclusie
Zonder op smaak af te gaan kan gezegd worden dat de 407 een hele nette auto is. Hier en daar ontbreekt het helaas wel aan de afwerking. Een groter minpunt is de ruimte op de achterbank en de relatief kleine kofferruimte. De rij-eigenschappen maken echter veel goed en zelfs voor de sportievere rijder is de 407 een geschikte keus. Hij blijft heel lang neutraal en geeft je nauwelijks het gevoel dat je te ver gaat. Er is een heel breed programma aan motoren en uitrusting beschikbaar waardoor er voor ieder wat wils is. Om terug te gaan naar de inleiding moge duidelijk zijn dat Peugeot wat steken heeft laten vallen wat met name te zien is aan de ruimte achterin en de afwerking van het interieur.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Peugeot 407 moet stoere voorkant waarmaken
Peugeot 407 moet stoere voorkant waarmaken
Peugeot 407 moet stoere voorkant waarmaken
Peugeot 407 moet stoere voorkant waarmaken
Peugeot 407 moet stoere voorkant waarmaken
Peugeot 407 moet stoere voorkant waarmaken
Peugeot 407 moet stoere voorkant waarmaken
Peugeot 407 moet stoere voorkant waarmaken
Peugeot 407 moet stoere voorkant waarmaken
Peugeot 407 moet stoere voorkant waarmaken
Peugeot 407 moet stoere voorkant waarmaken
Redactie
Door Redactie

Zoeken